Skip to content
  • Les entitats socials animen a marca la casella 106, un gest que no implica cap cost, en el context actual de recuperació econòmica després de la DANA
  • Si les persones que no marquen la X Solidària ho fessin es disposaria de 32,2 milions més per atendre els sectors de població en situació de més vulnerabilitat
  • En el passat exercici es van recaptar a nivell autonòmic 47,3 milions d’euros que aniran destinats a projectes socials desenvolupats per les ONG, 3,1 milions més que l’any anterior
  • El 48,8% de les persones contribuents de la Comunitat Valenciana (1,3 milions de persones) marquen la casella 106

Plataformes i entitats socials com CERMI CV han animat avui a la ciutadania valenciana a marcar la casella de la casella 106 d’Activitats d’Interés Social (‘X Solidària’) en la seua declaració de la renda de 2024, en un acte de presentació que ha tingut lloc en la seu de l’ONCE a València. Amb una crida a marcar aquesta casella en el context actual de recuperació econòmica després de la DANA, les entitats socials han apel·lat a unir-se a aquest moviment social per destinar un 0,7% dels seus impostos a projectes socials sense cost econòmic per a elles. Per aquest motiu, les entitats han recordat que la DANA ha disparat la necessitat d’ajuda de milers de persones.

En aquesta presentació, en la qual han participat el president de la Plataforma del Tercer Sector de la Comunitat Valenciana, Luis Vañó; la vicepresidenta de la Coordinadora Valenciana d’ONGD, Lourdes Mirón; i la vicepresidenta de la Confederació Empresarial de la Comunitat Valenciana, Eva Blasco (CEV), s’han facilitat les dades de recaptació de la Comunitat Valenciana del passat exercici.

La meitat de la població

En 2024, el 48,8% de la població de la Comunitat Valenciana va realitzar aquest gest en presentar la seua declaració, la qual cosa suposa una rebaixa d’1’2 punts percentuals respecte a l’any anterior. Per províncies, Castelló segueix mantenint el lideratge en percentatge de contribuents que van marcar la casella -amb un 51,4%-, seguit de València -amb un 49’6%- i Alacant -amb un 46’7%-.

Aquest percentatge representa un total de 47,3 milions d’euros recaptats, que es destinaran a projectes socials dirigits a les persones en situació de vulnerabilitat. Amb aquestes xifres, la Comunitat Valenciana augmenta l’assignació tributària en 3,1 milions d’euros respecte a l’exercici anterior. A través de la convocatòria de subvencions de la Vicepresidència Primera i Conselleria de Serveis Socials, Igualtat i Habitatge, que gestiona aquests fons, s’han dedicat 28 milions d’euros per a finançar un total de 1.763 programes de 311 entitats en tota la Comunitat Valenciana.

Destaca, a més, que un total de 519.570 contribuents que van marcar la casella 106 (un 19,1%) van marcar tant la ‘X Solidària’ com la casella de l’Església Catòlica. Des de la campanya, s’ha insistit que aquelles persones que només marquen la casella de l’Església Catòlica han de saber que poden marcar també la casella ‘X Solidària’ i ajudar el doble. Com ha explicat el president de la Plataforma del Tercer Sector Social, Luis Vañó: “Marcant les dues caselles l’ajuda se suma, no es divideix; d’aquesta manera estaran aportant un 0,7% dels seus impostos a cadascuna d’elles, en total un 1,4%”, ha recordat. Vañó ha assenyalat la importància de realitzar aquest gest, que no costa res al contribuent, perquè ni va a pagar més ni li van a retornar menys, i ha subratllat la transcendència de la campanya enguany: “Després de la catàstrofe de la DANA, el Tercer Sector està prestant ajuda des del primer moment a milers de persones que han quedat en una situació molt precària, el que fa imprescindible continuar amb aquesta tasca a través d’aquesta campanya. Per això és tan important l’acció de la ciutadania, perquè pot fer que les coses passin”.

No marquen la casella

D’altra banda, el 47’5% de les persones contribuents (1,3 milions) no marquen la casella 106. Si les persones que no marquen la X Solidària ho fessin, es podrien destinar en total 32’2 milions més a atendre els sectors de població que ho necessiten. Per això, entitats socials de tota la Comunitat s’uneixen en aquesta campanya per a cada vegada més persones marquin la X Solidària en la seua renda, enmig d’un context social i econòmic inestable en el qual els nivells de pobresa han anat en augment.

Per la seua banda, la vicepresidenta de la Coordinadora Valenciana d’ONGD, Lourdes Mirón, ha destacat que els nivells de recaptació s’han mantingut malgrat una lleu rebaixa en la xifra de declarants que van marcar la casella: “Confiem que, a pesar que el context econòmic i social va empitjorar respecte a l’any passat pels efectes de la DANA, la ciutadania valenciana donarà una resposta a l’altura de les circumstàncies que estem travessant”.

Per la seua banda, la vicepresidenta de Confederació Empresarial de la Comunitat Valenciana (CEV) i presidenta de CEV València, Eva Blasco, ha destacat que el passat any els ingressos tributaris a Espanya van aconseguir una xifra històrica, ja que van fregar els 295.000 milions d’euros, amb un increment superior al 8% respecte a 2023. De tots els grans tributs, va ser l’Impost de Societats, el que paguen les empreses, el que més va créixer, amb un augment de l’11,5% i una recaptació de 39.096 milions d’euros. En aquest context, les empreses valencianes van realitzar una aportació especialment destacada: 3.251 milions. Eva Blasco ha posat en valor aquest esforç fiscal, “que demostra que les nostres empreses no solament generen ocupació i riquesa, sinó que també són un pilar essencial en la sostenibilitat del nostre estat del benestar” i ha animat a totes les empreses de la Comunitat Valenciana al fet que marquen la X solidària. “És un gest senzill que pot transformar moltes realitats. Si totes les empreses del nostre territori la marquessin, podríem recaptar 22,8 milions d’euros addicionals destinats íntegrament a finalitats socials, canalitzades a través d’entitats acreditades i amb projectes transparents i eficaços”, ha assegurat.

Augmenta en dos punts la població en risc

El 29,9% de població de la Comunitat Valenciana es troba en risc de pobresa i/o exclusió social, això és més 0,3 punts percentuals que l’any anterior, la taxa AROPE del qual (At Risk Of Poverty and Exclusion) es va situar en el 29,6%. En altres paraules, 1.542.985 persones es troben en risc de pobresa i exclusió social. Això representa un augment de 139.061 persones en comparació amb el 2022. Per la seva banda, a Espanya s’ha registrat el 2024 una taxa AROPE del 25,8%, 0,7 punts percentuals menys que el 2023, quan es va situar en el 26,8%. En aquest sentit, les entitats socials es mostren preocupades per l’augment del risc de pobresa i/o exclusió a la Comunitat Valenciana, i assenyalen que, encara que a nivell estatal es redueix el nombre de persones que es troben en aquesta situació, les dades ens allunyen del compliment dels compromisos adquirits en el marc de l’Agenda 2030 de la Unió Europea, que va establir una Taxa AROPE per a Espanya del 20,1 % per al 2024.

En aquest context, les entitats socials recorden que la X Solidària és un petit gest que no costa res, però ajuda milions de persones que ho necessiten i que es beneficien de la solidaritat de les persones contribuents, entre les quals destaquen persones grans, amb discapacitat, migrants o refugiades, infància i família, dones en risc d’exclusió social, persones amb problemes d’ addiccions o població de zones rurals.

La campanya

La campanya ‘X Solidària’ té com a objectiu informar i sensibilitzar les persones contribuents perquè marquin la casella 106 d’Activitats d’Interès Social en la seva declaració de la renda anual. A la Comunitat Valenciana està organitzada per la Plataforma del Tercer Sector Social (constituïda per Plataforma del Voluntariat de la Comunitat Valenciana, l’EAPN Comunitat Valenciana, Creu Roja, Càritas Diocesana, CERMI CV i ONCE) i la Coordinadora Valenciana d’ONGD.

Marcar la casella 106 d’Activitats d’Interès Social és un gest solidari que no costa res a les persones contribuents i que en fer-ho permet destinar un 0,7% dels seus impostos a programes socials que realitzen les ONG i que atenen necessitats concretes de les persones. És possible marcar la casella d’Activitats d’Interès Social encara que ja es marqui la de l’Església Catòlica i destinar un 0,7% a cadascuna d’elles. Simultaniejant les dues caselles, l’ ajut no es divideix, se suma. #HazQuePase

Exemples d’alguns programes del Moviment CERMI finançats per l’IRPF a la Comunitat Valenciana:

CERMI CV:

  • Moviment CERMI CV: defensa dels drets de les persones amb discapacitat.
  • Servei juridicocial d’ informació i orientació a persones amb discapacitat i les seves famílies.
  • Formació en tracte adequat a persones amb discapacitat.

COCEMFE CV:

  • EdinTIC. Foment de l’ Educació Inclusiva a través de les TIC
  • Gabinet multidisciplinari per a l’ autonomia de les persones amb discapacitat
  • Comunicant Drets.

COCEMFE ALACANT:

  • Oficina Tècnica d’Accessibilitat (OTA).
  • Servei de Transport Adaptat.
  • Itineraris d’ Inserció Laboral.

COCEMFE VALÈNCIA:

  • Per una vida independent per a persones amb gran discapacitat física i/o orgànica.
  • Connect: Programa de promoció de l’envelliment saludable de gent gran amb discapacitat física i/o orgànica.
  • Promoció del benestar funcional i emocional per a persones amb discapacitat.

COCEMFE CASTELLÓ:

  • Vida Plena: Itineraris Individualitzats de Vida Independent.
  • Atenció sociosanitària i promoció de l’ autonomia funcional, per a persones amb discapacitat.
  • Ocupació amb suport per a persones amb discapacitat.

FEDERACIÓ SALUT MENTAL CV.

  • Sensibilitzant en Salut Mental.
  • Intervenció en salut mental.
  • Activament.

PLENA INCLUSIÓ CV.

  • Avançant en una vida en comunitat.
  • Ciutadania de ple dret.
  • Més salut, més autonomia.

Logo cermicv
Resum de la privadesa

Aquest lloc web utilitza galetes per tal de proporcionar-vos la millor experiència d’usuari possible. La informació de les galetes s’emmagatzema al navegador i realitza funcions com ara reconèixer-vos quan torneu a la pàgina web i ajuda a l'equip a comprendre quines seccions del lloc web us semblen més interessants i útils.