- Els fons permetran millorar infraestructures accessibles, formació, recursos de suport i respostes inclusives davant situacions d’ emergència.
- Els recursos han estat aportats per un centenar d’ asseguradores i servit per donar suport a persones amb discapacitat i gent gran en situació de dependència de graus II i III afectades per les inundacions.
- El programa d’ajudes ha sigut coordinat per CERMI-CV i UNESPA, i difós per la Federació Valenciana de Municipis i Províncies.
48 ajuntaments afectats per la DANA del 29 d’octubre de 2024 han rebut 400.000 euros provinents del fons solidari de l’assegurança. L’objectiu d’aquestes ajudes és impulsar accions de caràcter estructural que generen un impacte col·lectiu i durador per a les persones amb discapacitat i les persones majors en situació de dependència, contribuint a una recuperació municipal digna, justa i inclusiva.
El programa d’ajudes ha sigut coordinat pel Comité d’Entitats Representants de Persones amb Discapacitat de la Comunitat Valenciana (CERMI-CV i la Unió Espanyola d’Entitats Asseguradores i Reasseguradores (UNESPA). La Federació Valenciana de Municipis i Províncies (FVMP) ha col·laborat difonent la seua existència entre les entitats locals.
Avui es va celebrar l’acte institucional de lliurament dels ajuts. Els municipis que han rebut els fons han sigut Alaquàs, Alberic, Alcàsser, Aldaia, Algemesí, Aras de los Olmos, Argelita, Barxeta, Benaguasil, Buñol, Calles, Camporrobles, Castielfabib, Catadau, Corbera, Cull, Cullera, Dos Aguas, Figueroles, Gavarda, la Pobla Llarga, la Pobla de Benifassà, les Coves de Vinromà, les Useres, Losa del Obispo, Lucena del Cid, L’ Énova, Macastre, Mislata, Montanejos, Morella, Pedralba, Picassent, Rafelguaraf, Riba-roja de Túria, Riola, Sedaví, Sollana, Sot de Chera, Sueca, Tavernes de la Valldigna, Titaguas, Traiguera, Utiel, Vall d’Alba, Vilamarxant, Villanueva de Viver i Villar del Arzobispo.
Les ajudes tenen com a finalitat l’adaptació d’infraestructures i centres públics, tant socials com educatius, mitjançant la millora de l’accessibilitat en centres municipals, parcs infantils, espais urbans i serveis digitals, garantint la inclusió de les persones amb discapacitat. Així mateix, contemplen la millora de la resposta davant emergències, a través de l’actualització de plans, protocols, recursos i sistemes d’alerta accessibles, així com l’habilitació de refugis inclusius i segurs per a persones vulnerables.
També inclouen la formació i capacitació en plans d’ emergència adreçats al personal municipal, als serveis d’ emergència i al voluntariat, juntament amb l’ elaboració de guies accessibles per a la ciutadania. Finalment, promouen serveis i recursos de suport, com la recuperació del transport adaptat, la creació de bancs de productes de suport i el desenvolupament de programes d’ autonomia personal i respir familiar.
El president del CERMI-CV, Luis Vañó, va destacar que «aquestes ajudes permeten avançar de la resposta assistencial a una recuperació transformadora, centrada en solucions estructurals, accessibilitat i preparació davant futures emergències».
Per la seva banda, Mirenchu del Valle, presidenta d’UNESPA, va subratllar que «la funció de l’assegurança consisteix a estar al costat de les persones quan ho necessiten i ajudar-los a reposar-se al més aviat possible. Aquí resideix el nostre valor social. Aquests recursos donats als ajuntaments busquen donar suport a un col·lectiu particularment afectat per la DANA com són les persones amb discapacitat».
Miguel Bailach, secretari general de la FVMP, va incidir en el paper exercit per la seua institució en la difusió d’aquesta línia d’ajudes i en l’acompanyament als ajuntaments durant tot el procés. «La col·laboració institucional demostra el seu vertader valor quan aconsegueix transformar la solidaritat en projectes concrets que milloren la vida de les persones i enforteixen els nostres municipis», afig.
Aquests ajuts formen part del fons solidari de l’ assegurança en què participa un centenar d’ asseguradores i que ha estat coordinat per UNESPA. En total, s’ha destinat 1 milió d’euros per a donar suport a persones amb discapacitat i majors en situació de dependència de graus II i III afectades per la DANA. A més d’aquesta donació als consistoris, s’han atorgat ajudes directes a persones amb discapacitat.
Aquesta iniciativa demostra que, quan hi ha compromís, corresponsabilitat institucional i cooperació entre entitats socials i sector privat, és possible avançar cap a una recuperació inclusiva i sostenible en la qual ningú queda enrere.

