Skip to content

Comparteix !!

Comparteix

  • L’entitat planteja propostes clau per evitar que la digitalització es converteixi en una treva més per a les persones amb discapacitat
  • Luis Vañó: “L’eina no ha de ser freda i limitar-se a gestionar prestacions” sinó, “construir un sistema de protecció social centrat en les persones garantint la dignitat i la justícia social.”

El Comité d’Entitats Representants de Persones amb Discapacitat de la Comunitat Valenciana (CERMI CV) ha presentat una bateria de propostes a la consulta pública prèvia sobre el Decret que regularà la Història Social Única (HSU), reclamant un enfocament clarament orientat als drets, l’accessibilitat i la participació efectiva de les persones usuàries.

La plataforma insisteix que la Història Social Única ha d’anar molt més enllà de la digitalització administrativa. Ha d’ esdevenir una eina estratègica que promogui l ‘ autonomia personal i estigui orientada per un enfocament de drets humans, afegeix. A més, el seu president Luis Vañó subratlla que “ha de materialitzar drets, no limitar-se a gestionar prestacions” pel que rebutja que es limiti a ser un tràmit tècnic i reclama que serveixi per garantir la dignitat i la justícia social.

Entre les seves principals exigències, CERMI CV proposa:

  • Autodeterminació i drets de la persona usuària: S’exigeix que la HSU no sigui un simple registre, sinó una eina que promogui l’autodeterminació. Per a això, és imprescindible que les persones puguin accedir a tota la seva informació, rectificar-la i fins i tot incorporar les seves pròpies valoracions. A més, se subratlla l’obligació que el sistema s’alineï amb la Llei 8/2021, facilitant el model de suport a la presa de decisions i registrant la “voluntat, desitjos i preferències” de la persona.
  • Un espai sociosanitari realment integrat: CERMI CV insta que el Decret tingui un objectiu més ambiciós que el d'”avançar” cap a un espai sociosanitari. La proposta és “establir les bases funcionals i normatives per a una futura Història Sociosanitària Única i integrada” , que garanteixi un intercanvi d’informació bidireccional i en temps real amb el sistema de salut.
  • Accessibilitat universal i disseny per a totes les persones: La plataforma demana que l’accessibilitat sigui un pilar en l’arquitectura del sistema “des del seu origen”. L’aplicació ha de ser plenament accessible i, a més, funcionar com una eina proactiva que ajude a identificar i eliminar barreres de l’entorn, contribuint a crear una Comunitat Valenciana més inclusiva.
  • Governança participativa i sostenibilitat: Fent-se ressò de les lliçons apreses en altres projectes, CERMI CV proposa la creació d’una “Oficina per a la Transformació Digital dels Serveis Socials” amb pressupost propi i estable, així com un “Consell Assessor per a l’Evolució de la HSU” amb participació significativa de la societat civil per a assegurar que el sistema responga a les necessitats reals.

Luis Vañó Gisbert assevera que la Història Social Única representa una oportunitat històrica per superar la burocràcia revictimitzant i construir un sistema de protecció social centrat en les persones. Rebutja que es converteixi en una eina freda, i reclama que serveixi per empoderar els qui més ho necessiten, garantint drets sense obligar a justificar constantment el ja acreditat. “La tecnologia –afirma– ha d’estar al servei de la dignitat humana, no a l’inrevés”.

El document del CERMI CV conclou instant la Generalitat a ser “valent i visionària”, desenvolupant un Decret que construeixi “les bases d’un sistema de protecció social que sigui un referent d’humanisme, eficàcia i respecte a la dignitat de totes les persones.

Logo cermicv
Resum de la privadesa

Aquest lloc web utilitza galetes per tal de proporcionar-vos la millor experiència d’usuari possible. La informació de les galetes s’emmagatzema al navegador i realitza funcions com ara reconèixer-vos quan torneu a la pàgina web i ajuda a l'equip a comprendre quines seccions del lloc web us semblen més interessants i útils.