El Comité d’Entitats Representants de Persones amb Discapacitat de la Comunitat Valenciana (CERMI-CV) ha presentat un extens paquet d’al·legacions a l’esborrany del Projecte de Decret que regularà la Tipologia i Funcionament dels Centres, Serveis i Programes de Serveis Socials a la Comunitat Valenciana, així com al seu Annex detallat.
En total hi ha 95 al·legacions al Decret, pel qual es regula la tipologia i el funcionament dels centres, serveis i programes dels serveis socials de la Comunitat Valenciana, i la seua ordenació dins de l’estructura funcional, territorial i competencial del Sistema Públic Valencià de Serveis Socials i 68 al·legacions a l’Annex de Centres, Serveis i Programes dels Serveis Socials d’Atenció Primària Bàsic (APB), de Caràcter Específic (APE) i d’Atenció Secundària (ASec)
CERMI-CV valora l’esforç normatiu, però considera imprescindibles modificacions substancials per assegurar que la nova regulació s’alineï plenament amb la Convenció Internacional sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat (CDPD) i la legislació espanyola vigent, especialment la Llei 8/2021 sobre el suport a l’exercici de la capacitat jurídica.
Les al·legacions de CERMI-CV se centren en diversos eixos fonamentals per garantir una atenció social veritablement inclusiva i basada en drets:
- Accessibilitat Universal Real i Efectiva: Es demanda que l’accessibilitat universal (física, sensorial, cognitiva i de la comunicació) sigui un requisit transversal i verificable en tots els centres, serveis, programes, procediments i instruments, incloent formats com la Lectura Fàcil, Sistemes Augmentatius i Alternatius de Comunicació (SAAC), Llengua de Signes (LSE) i estenotípia. L’ accessibilitat no ha de ser una mera declaració, sinó una exigència concreta i garantida des de la porta d’ entrada al sistema.
- Ple Respecte a la Voluntat i Preferències (Model de Suports): S’insta a una revisió sistemàtica de tot el text per eliminar qualsevol vestigi de l’anterior model de substitució de la voluntat, assegurant el respecte absolut a la voluntat, desitjos i preferències de les persones amb discapacitat en la presa de decisions sobre la seva pròpia vida i el seu procés d’intervenció social (PPIS/PAI). Això inclou garantir la provisió dels suports necessaris per a la participació efectiva i la presa de decisions (incloent-hi la figura de la persona facilitadora), superant models basats en el dèficit i la substitució de la voluntat, i la correcta aplicació de les figures de suport previstes en la Llei 8/2021.
- Dotació de Recursos Suficients i Especialitzats: CERMI-CV alerta que l’efectivitat del model depèn críticament de la dotació de recursos suficients: personal amb ràtios adequades, temps per a la intervenció individualitzada i comunitària, i perfils professionals especialitzats (facilitadors, terapeutes ocupacionals, fisioterapeutes, logopedes, pedagogs, psicòlegs/es, sexòlegs/es, mediadors/es comunicatius/es, assistents personals, intèrprets LSE, etc.) en tots els nivells d’atenció, especialment en APE i ASec. S’exigeix que el finançament sigui adequat i que els mecanismes (com els mòduls econòmics) permetin diferenciar segons la intensitat de suport.
- Enfocament Inclusiu, Transversal i Centrat en la Persona: La perspectiva de la discapacitat s’ha d’incorporar en tots els serveis (generals i específics) i programes, no només en els destinats explícitament a aquest col·lectiu. Es requereix una atenció veritablement individualitzada, basada en un enfocament de capacitats i en els suports necessaris per a cada persona, i un enfocament interseccional que consideri la confluència de la discapacitat amb altres factors com gènere, origen, orientació sexual, etc.
- Vida Independent i Desinstitucionalització: Es critica el model residencial tradicional i s’ exigeix prioritzar alternatives basades en la comunitat, com els habitatges amb suport i l’ assistència personal. Es demana la transformació de recursos obsolets com els centres ocupacionals cap a serveis de suport a la inclusió sociolaboral en entorns ordinaris. S’advoca per reduir dràsticament la mida de les residències.
- Garanties en Procediments i Drets: Se sol·liciten majors garanties en procediments clau com el consentiment informat, l’internament no voluntari, la baixa forçosa de centres, l’accés a la informació (HSU), la participació en òrgans com els Consells de Centre, i la gestió de suggeriments i queixes. S’ exigeix formació obligatòria i contínua per a tot el personal en drets humans, model social de la discapacitat i comunicació accessible.
- Coordinació Efectiva: S’insisteix en la necessitat de protocols clars, mecanismes operatius i eines compartides (com una HSU funcional) per assegurar una coordinació real i avaluable entre nivells (APB, APE, ASec), entre demarcacions territorials (Zona, Àrea, Departament) i amb altres sistemes públics (Salut, Educació, Ocupació, Habitatge, Justícia).
- Finançament i Desenvolupament Normatiu: Es qüestiona la clàusula de “cost zero” i s’exigeix una garantia de finançament suficient per implementar les millores. Es demana participació efectiva d’ usuaris, professionals i entitats en el desenvolupament de les Ordres posteriors.
CERMI-CV considera que l’aprovació d’aquest Decret és una oportunitat per a modernitzar els serveis socials valencians, però només si s’incorporen aquestes al·legacions es podrà garantir un sistema veritablement inclusiu, centrat en la persona, respectuós amb els drets humans i dotat dels recursos necessaris per a oferir una atenció de qualitat a tota la ciutadania, especialment a les persones amb discapacitat i altres col·lectius en situació de vulnerabilitat.
L’entitat insta la Conselleria competent a estudiar detingudament aquestes propostes i a seguir amb el diàleg constructiu per aconseguir una normativa final que estigui a l’altura dels reptes i compromisos adquirits en matèria de drets i inclusió social.


