- La plataforma de la discapacitat presenta un full de ruta integral d’al·legacions al pla 2025-2030, alertant d’una anàlisi esllafida i una greu falta de concreció i pressupost.
- S’exigeix elevar el document a un “Pacte per la Mobilitat Inclusiva”.
El Comité d’Entitats Representants de Persones amb Discapacitat de la Comunitat Valenciana (CERMI CV) ha presentat formalment davant l’Ajuntamentde València i la Gerència de l’EMT un exhaustiu paquet d’al·legacions al Pla Director 2025-2030. Si bé l’entitat valora l’esforç planificador, adverteix que el document actual és “insuficient” i “adolceix d’una manca d’ambició i concreció” per garantir una mobilitat veritablement inclusiva. L’objectiu de les al·legacions és transformar un pla amb greus mancances en un instrument “veritablement poderós” que converteixi el transport públic en un motor d’equitat i drets.
Després d’una rigorosa anàlisi, CERMI CV conclou que el pla, malgrat les seves bones intencions, parteix d’un fonament defectuós i no integra l’accessibilitat de manera transversal. Les principals mancances denunciades en el diagnòstic són:
- Absència d’ un diagnòstic real: El pla no té una auditoria específica i quantitativa sobre l’ estat actual de l’ accessibilitat en les 1.143 parades i la flota de vehicles.
- Invisibilitat estadística: S’ omet per complet a les persones amb discapacitat en les anàlisis demogràfiques, impedint dimensionar les seves necessitats específiques de mobilitat.
- Anàlisi esbiaixada: El cens d’equipaments ignora destinacions vitals per a l’autonomia del col·lectiu (centres de dia, ocupacionals, etc.) i la dependència del Big Data introdueix un “biaix d’exclusió digital”.
De la declaració d’ intencions als compromisos vinculants
Davant la imprecisió del pla, el CERMI CV exigeix un canvi de paradigma: passar d’un model que corregeix barreres a un d'”Accessibilitat per Defecte” , i entendre l’accessibilitat com una inversió estratègica i no com una despesa.
Per a això, el full de ruta presentat reclama compromisos tangibles i verificables:
- Pressupost específic: El Pla Director ha d’incloure una partida pressupostària específica, transparent i finalista anomenada “Inversions per a l’Accessibilitat Universal” i que aquestes actuacions siguin prioritàries.
- Flota de màxima exigència: Que el plec de compra dels 222 nous autobusos inclogui, per obligació, doble rampa, espai per a un mínim de dues cadires de rodes i sistemes d’ informació d’ última generació.
- Urbanisme inclusiu: Un pla amb calendari i pressupost perquè el 100% de les parades siguin accessibles i que tota actuació viària se sotmeti a un “Informe d’Impacte en l’Accessibilitat Universal” de caràcter vinculant.
- Governança i cogestió: La creació d’una “Taula de la Mobilitat Inclusiva” de caràcter permanent per co-dissenyar i avaluar les mesures.
- Seguiment públic: La creació d’un quadre de comandament amb Indicadors Clau d’Accessibilitat (KPIs) i la publicació d’un informe anual de progrés.
Aquest Pla Director és una oportunitat històrica que València no pot desaprofitar”, ha declarat Luis Vañó, president del CERMI CV. “La mobilitat no és un servei més, sinó un dret habilitador que permet l’exercici d’altres drets fonamentals. No demanem un canvi de paradigma: l’accessibilitat no és una despesa que augmenta el dèficit, sinó la inversió social més estratègica que pot fer la ciutat, amb un altíssim retorn econòmic i humà “.
L’entitat conclou la seua petició sol·licitant que la incorporació d’aquestes al·legacions s’eleve a la categoria d’un “Pacte per la Mobilitat Inclusiva de València” , un contracte social ratificat públicament que garantisquen el compliment dels objectius a llarg termini.
El CERMI CV confia que l’Ajuntament i l’EMT acullin aquestes propostes per a consolidar un transport públic que garantisquen l’autonomia i la plena ciutadania per a tots.



