- Les iniciatives advoquen per tecnologia innovadora, ètica i formació professional. A més, s’inclou la creació d’un Observatori del Voluntariat
- Luis Vañó: “Necessitem un voluntariat estructurat i professional que actuï com a aliat de les administracions, no com a substitut”. Doncs “la solidaritat no pot dependre de la improvisació; ha de ser una xarxa àgil, ètica i preparada”
El president del Comité d’Entitats Representants de Persones amb Discapacitat de la Comunitat Valenciana (CERMI-CV), Luis Vañó Gisbert, va comparéixer ahir davant la Comissió de Política Social i Ocupació de Les Corts Valencianes per a presentar un conjunt de 14 esmenes al Projecte de Llei de Voluntariat. Aquestes propostes busquen modernitzar el marc normatiu actual, incorporant lliçons apreses durant esdeveniments com la DANA, que van evidenciar mancances significatives en termes de coordinació, tecnologia i protecció de col·lectius vulnerables.
Les esmenes, aborden aspectes clau per a millorar la resposta del voluntariat valencià en general i molt lligades cap a les emergències climàtiques i socials. A continuació, es destaquen algunes de les principals propostes:
Principals esmenes proposades
- Voluntariat cientificotecnològic (Art. 9): Incorporar eines innovadores d’ alerta primerenca i models predictius per anticipar-se a situacions de crisi.
- Voluntariat intergeneracional (Art. 9): Fomentar la col·laboració entre generacions mitjançant l’intercanvi de coneixements i experiències, especialment rellevant en contextos d’emergència.
- Actualització terminològica (Art. 12): Adequar el llenguatge jurídic a la normativa vigent, garantint claredat i precisió en la protecció de persones amb discapacitat.
- Comitès d’ètica (Art. 21): Establir mecanismes transparents per a la gestió responsable del voluntariat, inspirats en les lliçons apreses després de la DANA.
- Recerca i innovació (Art. 22.2): Promoure estudis i projectes tecnològics orientats a millorar l’ eficàcia de la resposta en emergències.
- Tecnologies digitals (Art. 22.2): Optimitzar la coordinació mitjançant plataformes digitals avançades, evitant fallades logístics com els viscuts durant la DANA.
- Suport a zones rurals (Art. 22.2): Dissenyar programes específics per enfortir el voluntariat en àrees amb infraestructures limitades, prioritzant aquelles més afectades per desastres naturals.
- Equilibri de polítiques públiques (Art. 22): Assegurar que el voluntariat actuï com a complement, no com a substitut, de les funcions de les administracions públiques.
- Observatori del Voluntariat (nou Art. 26): Crear un sistema per recopilar i analitzar dades sobre l’ efectivitat del voluntariat.
- Incentius a voluntaris (Art. 30): Reconèixer formalment les competències adquirides i oferir estímuls per enfortir el teixit associatiu d’ àmbit voluntari.
- Mobilitat interterritorial (Art. 30): Facilitar la cooperació entre voluntaris de diferents territoris, replicant exemples reeixits de col·laboració durant la DANA.
- Voluntariat corporatiu (Art. 31): Incentivar la participació del sector privat mitjançant beneficis fiscals, reconeixent el seu paper cabdal en crisis anteriors.
- Acreditació de competències (Art. 34): Formalitzar l’ experiència acumulada en voluntariat com a avantatge professional i educatiu.
- Protecció de dades (Corporació Addicional 2a): Garantir la seguretat en el maneig d’ informació sensible mitjançant polítiques clares i delegats especialitzats.
“Necessitem un voluntariat estructurat i professional que actuï com a aliat de les administracions, no com a substitut“
“La DANA ens va deixar una lliçó clara: necessitem un voluntariat estructurat i professional que actuï com a aliat de les administracions, no com a substitut”, va afirmar Luis Vañó. “És fonamental reconèixer les competències que adquireixen els qui col·laboren en emergències i assegurar que la seva tasca s’integri en un sistema sòlid, basat en tecnologia, coordinació i transparència”.
A més, va subratllar: “Defensem un voluntariat innovador, amb finançament suficient per impulsar projectes de recerca i desenvolupament que millorin la nostra resiliència. La solidaritat no pot dependre de la improvisació; ha de ser una xarxa àgil, ètica i preparada per respondre a qualsevol desafiament”.
En la seva intervenció final, Vañó va reiterar: “Una ajuda eficient no és espontània. Requereix planificació, professionalitat i col·laboració. Aquesta llei ha de convertir-se en el marc que impulsi aquest canvi cap a un voluntariat més capacitat i eficaç”.
El CERMI-CV espera que aquestes esmenes contribueixin a consolidar un marc legal que permeti maximitzar l’impacte positiu del voluntariat en la societat valenciana, especialment en moments de crisi.