Skip to content
  • Demanda polítiques públiques que promoguin la seva inclusió en el sistema general o ordinari d’ educació, amb suports individualitzats adequats, adaptacions curriculars i, si s’ escau, ajustaments raonables que assegurin la qualitat educativa.
  • CERMI CV agraeix la recent decisió de la Conselleria d’Educació d’ampliar l’edat per a augmentar l’edat d’escolarització en els Centres d’Educació Especial fins als 22 anys, una reivindicació de l’entitat en nom de les famílies de persones amb discapacitat.

El Comité d’Entitats Representants de Persones amb Discapacitat de la Comunitat Valenciana (CERMI CV) ha presentat a la Conselleria d’Educació, Cultura, Universitats I Ocupació un conjunt de propostes estratègiques per a l’educació inclusiva en els pressupostos de la Generalitat Valenciana del pròxim any.

Així mateix i d’acord amb la seva missió, l’entitat busca enfortir la presència del Tercer Sector de la Discapacitat com a col·laborador de l’Administració i aliat en el desplegament i avanç de polítiques públiques educatives més inclusives, innovadores i de proximitat. És per això que demanen l’establiment de partides pressupostàries adequades, dutant-les de línies d’actuació específiques i de la dotació econòmica necessària, per desenvolupar un sistema de suports individualitzats en els centres ordinaris, prestant especial atenció a l’escolarització de persones amb discapacitat amb alts requeriments de suport i discapacitat intel·lectual.

Aquests objectius han d’ incloure adaptacions curriculars individualitzades, l ‘ adaptació d’ avaluacions i la formació per al personal docent i no docent, a més d’ assegurar que els centres d’ educació especial continuïn rebent el suport necessari per actuar com a centres de recursos i suport per als centres ordinaris.

Principals propostes de CERMI CV

Entre les principals propostes de CERMI CV destaquen la necessitat d’una educació inclusiva, amb formació i conscienciació permanent del professorat i especialistes de suport a l’alumnat amb discapacitat. Això inclou mesures per estendre la inclusió educativa a totes les etapes del sistema, prevenció de l’ assetjament escolar, promoció de l’ equitat i inclusió en coordinació amb el teixit associatiu, i reducció de la bretxa digital per promoure la info-inclusió.

Es proposa protocol·litzar la coordinació per a cobrir vacants de personal no docent mitjançant un sistema àgil i eficaç amb la Direcció General de Funció Pública de la Conselleria d’Hisenda, garantint la cobertura immediata de vacants i substitucions del personal educador d’educació especial durant el curs escolar. També és d’especial importància garantir els drets dels docents sords amb discapacitat, proveint els suports necessaris, especialment l’assignació d’intèrprets de llengua de signes espanyola (ILSE), per assegurar el seu acompliment adequat dins i fora de l’aula.

Igualment es planteja revisar la incorporació de personal especialitzat extern, mitjançant el consens amb les entitats socials implicades, seguint la Instrucció de 10/12/2020, per protocol·litzar aquesta incorporació en tots els centres sostinguts amb fons públics. A més, CERMI CV desitja que des del CEFIRE (inclusiu) s’impulse una formació transversal i obligatòria en educació inclusiva i provisió de suports, conforme a la Llei 8/2021 de 21 de juny, per al personal docent i directiu.

Es proposa millorar i simplificar el procediment per a l’entrada d’assistents personals (PATI) als centres, assegurant una adequada formació dels claustres sobre aquestes figures. Cal incrementar la dotació econòmica per reforçar els recursos humans i materials en centres ordinaris i d’ educació especial, garantint l’ accessibilitat universal i l’ adequada provisió de suports.

També es destaca la importància de coordinar esforços per millorar l’ accessibilitat universal i el disseny inclusiu en el procés d’ ensenyament-aprenentatge, responent als requeriments dels centres i de l’ alumnat amb NEAE.

Finalment, es proposa actualitzar els mòduls econòmics per als concerts educatius, augmentant les quanties dels mòduls de finançament per cobrir els costos reals del personal no docent i assegurar la sostenibilitat dels centres específics de discapacitat intel·lectual i autisme.

Aplaudeix la presa en consideració les recents demandes del CERMI

D’altra banda, CERMI CV agraeix la recent decisió de la Conselleria d’Educació d’ampliar l’edat per a augmentar l’edat d’escolarització en els Centres d’Educació Especial fins als 22 anys, una reivindicació de l’entitat en nom de les famílies de persones amb discapacitat.

També aplaudeix la recent resolució de la Convocatòria de Projectes d’Innovació i Inclusió Educativa (PIIE), que atorga més importància al concepte d’inclusió, regulant la seva obligatorietat en el disseny de projectes; i on els centres educatius ara han d’ explicar les mesures concretes d’ inclusió que permeten el desenvolupament i la realització del projecte per part de tot l’ alumnat. No obstant això, “creiem que cal anar més enllà” i d’ací la necessitat de conformar un Pla Estratègic d’Educació Inclusiva de la Comunitat Valenciana. Aquest pla seria una eina essencial que contemple accions i mesures per a promoure la inclusió educativa, reflectint un compromís sòlid basat en un enfocament de drets de la ciutadania valenciana; responent al ferm compromís establit en legislatures anteriors i materialitzant el dret a la inclusió, tal com es contempla en el Decret 104/2018, de 27 de juliol, pel qual es desenvolupen els principis d’equitat i d’inclusió en el sistema educatiu valencià i corpus normatiu, donant continuïtat a les estratègies d’èxit educatiu inclusiu establides en la nostra comunitat.

En definitiva, CERMI CV ha emfatitzat la importància d’aquestes propostes per a garantir una educació inclusiva i de qualitat, i ha instat a la Conselleria a considerar aquestes recomanacions en l’elaboració dels pressupostos de 2025. “El nostre compromís és continuar avançant cap a una societat del benestar, millorant la qualitat de vida de les persones amb discapacitat i enfortint la col·laboració amb l’Administració per desplegar polítiques públiques que promoguin la seva inclusió en el sistema general o ordinari d’educació, amb suports individualitzats adequats, adaptacions curriculars i, si s’escau, ajustos raonables que assegurin la qualitat educativa.”; afirma Luis Vañó, President del CERMI CV.

Logo cermicv
Resum de la privadesa

Aquest lloc web utilitza galetes per tal de proporcionar-vos la millor experiència d’usuari possible. La informació de les galetes s’emmagatzema al navegador i realitza funcions com ara reconèixer-vos quan torneu a la pàgina web i ajuda a l'equip a comprendre quines seccions del lloc web us semblen més interessants i útils.